Značaj medjunarodnih takmičenja za državu

      Sportska takmičenja su u početku predstavljala neobičnu pojavu, a akteri su smatrani entuzijastima. Cilj je bio pre svega bavljenje zdravim životom, potom razvoj moralnosti i edukacija. Danas je to drugačija situacija, jer se svodi na komercijalizaciju sportista i spektakl za široke mase, kojim se zarađuju veliki novci. Van tog okvira svakako je prisutna promocija nacionalnog i lokalnog turizma, ali i same kulture nacije organizatora. Dakle, može se zaključiti da su uloge i funkcije sportskih takmičenja veoma različite, od promocije radi ostvarivanja finansijskih interesa do promocije same države koja ih organizuje.

-        -   Ekonomska funkcija

        Osnovna funkcija koju sportska takmičenja imaju jeste ekonomska, odnosno kao sredstvo zarade organizatora i države organizatora. Bez obzira što sport predstavlja filozofiju vođenja zdravog života, kandidovanje za organizovanje velikih međunarodnih sportskih takmičenja danas, predstavlja aukciju u kome se bore kadidati za organizovanje takmičenja a dobija organizaciju onaj koji ima najpovoljniju ponudu (najčešće i najskuplju). Prihodi od organizovanja sportskih takmičenja dolaze iz različitih izvora, a zajedničko za sve njih jeste da su u poslednjih nekoliko godina to enormni (devetocifreni) iznosi. Na taj način utrošena sredstva na organizovanje ne samo što se nadoknade već je profit značajno veliki.

  
        Profit se najviše stekne preko gledalaca, prodajom ulaznica ali i ugovorima sa sponzorima, ugovorima o prodaji TV prava i dr. Od sponzora, najveći i stalni sponzori su  ''Coca-cola’’, ''Omega'', ''Visa'', ''Samsung'' i drugi. Koka-kola je u drugom kvartalu 2016.godine prijavila dobit od 3,45 milijardi dolara, odnosno 79 centi po akciji, za razliku od godinu dana pre kada je profit iznosio 3,11 milijardi dolara, odnosno 71 cent po akciji.



    Povećava se i prosečan godišnji per capita države organizatora. Posledice organizovanja nekog velikog sportskog takmičenja mogu biti i bolji standard života kroz programe zapošljavanja  velikog broja ljudi u oblasti turizma, prava, ekonomije. Veliki broj nekvalifikovanih radnika imaju priliku da se obuče i nauče nove poslove, a angažovanjem velikog broja stručnjaka iz određene oblasti postiže se i brža i bezbednija izgradnja kompleksa. 

-        -   Turizam i kultura

           Neizostavna funkcija sportskih takmičenja je i u promociji turizma i kulture države organizatora.  Svaki budući organizator nekog velikog sportskog takmičenja treba biti vođen ciljem promovisanja svoje ''trpeze'', onoga što njegova država ima da ponudi. U tom smislu se treba koristiti svim mogućim (''legalnim'') sredstvima prezentacija. Najbolji mogući način, prethodno naveden, trebao bi biti prethodno uspešno organizovano takmičenje i to će se često uzeti kao prednost u odnosu na druge kandidate, a TO znači veliku angažovanost različitih stručnjaka koji bi se samopromovisali. Bitnu ulogu igraju i poznati sportisti koji se putem modernih sredstava komunikacija obraćaju širem auditorijumu preporučujući da posete određeni grad  i prustvuju takmičenjima u svojstvu gledalaca.

      Za Svetsko prvenstvo u fudbalu, održano u Nemačkoj 2006.godine, Savezna Vlada, nacionalna turistička organizacija i lokalni organizacioni komitet su pristupili ovom velikom sportskom događaju kao šansi da se izgladi, modernizuje i poboljša postojeća slika Nemačke u  svetu. 

* Tekst predstavlja odlomak mog master rada pod nazivom ''Ugovori koji se zaključuju povodom organizovanja velikih medjunarodnih sportskih takmičenja'', odbranjenog  02.07.2018.godine na Pravnom fakultetu Univerziteta u Kragujevcu. 



Коментари

Популарни постови са овог блога

Trener AK Kraljevo Ana Savić na usavršavanju u Južnoj Koreji

Pet atletičara Kraljeva na Finalu Kupa Srbije u Kraljevu (FOTO)

Bogat predstojeći atletski vikend kraljevačkih atletičara