BORA STANKOVIĆ - DECENIJA DOMINACIJE KRALJEVA U BALKANSKOM KROSU




Malo je atletskih klubova koji se mogu pohvaliti da su bili državni prvaci, a još manje da su u svojim redovima imali sve same šampione, najbrže na prvenstvima ne samo republike, Jugoslavije nego i celog Balkana. Desilo se da u petočlanoj reprezentaciji bude čak 3 atletičara iz jednog manjeg kluba, iz jednog manjeg grada- . ...i sve se to desilo doba stare Jugoslavije, u Jugoslaviji, u Kraljevu, u atletskom klubu Metalac (današnji atletski klub Kraljevo).



Iz sela kraj Kraljeva, na Ibarskoj magistrali - Progorelici, dolazi nam Borivoje Bora Stanković, nekada najbolji atletičar Jugoslavije, višestruki prvak Balkana u krosu, pobednik Armijskih i Svearmijskih atletskih prvenstava kao pripadnik JNA. Atletičar koji je radio i po kiši i po snegu treninge, kome nije bila prepreka ni posao odnosno radno vreme. U Metalcu je bilo mnogo atletičara, u prvih 55 vremena 70-ih  čak 8 su bili iz Metalca. Nizala su se imena: Kosta Kolarević, Milovan Vukomanović, Milovan Božić, Ljubodrag Simić...
S leva: Bora Stanković, Petar Miletić, Milan Matijević, Kosta Kolarević, Mihailo Lišanin

- 5 puta po 1000m sa 400m pauze, ritam 2:38 do 2:40 po kilometru, kao vojnik u Beogradu... Šta je nekada bilo, samo volja, ustajem u 5 sati, radim u Robnoj kući Beograd, 8 sati na nogama. Posle po planu trening kros, 20 km, krug Kraljevo - Mataruška banja - započinje priču Bora, opisujući treninge koje je radio na JNA, a kasnije i u Kraljevu zajedno sa svojim klupskim kolegama Milovanom Vukomanovićem, a bio je tu i Dragan Stefanović Krki, Zoran Čubrić, kao i Petar Popović. - Treninge sam radio i sa Danetom Koricom, na stadionu Zvezde, bio nam otvoren 24 sata, to je trening, to se samo ''roka'', samo ''mažem'', samo ''mažem''- izjavio je Stanković.


Prvu veću pobedu imao je na Krosu Borbe u Kragujevcu, gde je 1969. godine osvojio prvo mesto, a godinu dana kasnije drugo mesto. Usledile su brojne trke u Kragujevcu, Arandjelovcu, Ćupriji. Tada su na stazi, u Jogoslaviji najveći rivali bili atletičari iz AK Metalac Kraljevo i AK Morava Ćuprija, a nijedna trka nije bila laka, jer su nastupali samo najbolji. Preko 100 takmičara bude u svakoj kategoriji. Bila je velika stvar u odnašnjoj državi ući u reprezentaciju.

PRVENSTVO BALKANA U ATINI

- Kad sam bio prvak Balkana u krosu, Turčin je bio drugi, Rumun Šandor treći. Na prvenstvu Jugoslavije za mlađe seniore u Križevcima, učestvovali su sve sami šampioni, poput čuvenog Medana Milana, Perkov, Jukić, Vučić Djoković, Milovan Božić...tada Milovan Vukomanović iz Kraljeva, klupski kolega, desetinka sekunde odlučivala između mene i njega i na kraju on pobedio. Na prvenstvu u Atini, prva 4 mesta bilo tesno, Vukomanovića pustim, onda ja drugi, Lisec treći i Molović iz Crvene Zvezde. Dakle, Jugoslavija u prva 4 mesta. Staza bila nezgodna, blato, ja kroz neku vrzinu prodjem, kroz trnje uletim u krivinu, ništa ne obilazim.

- Na svearmijskom sam išao 14:37 na 5000m, i to kao vojnik i oborio svearmijski rekord star 6 godine, koji je držao Dane Korica. Na fruškogorskom maratonu 22.oktobra 1971. godine sam trčao u krugu velikih trkača, tu je Zoran Molović (dugo godina jugoslovenski rekord na 3000 m - 8min 17 sek. Znaš kako je bilo, kocka - kaldrma, uspon, vojni džip ide za nama, ne može da nas prati koliko brzo ''mažemo'' - rekao je Bora.

- Čoveće, nešto se mislim, kad bi se pojavio sada kao mlađi senior, u drugom krugu bi nekog rundovao. Nema mnogo brzih danas, na duge pruge, eventualno mali Bibić. 

MARATON U POLJSKOJ

Trčao sam ja maraton u Poljskoj, gde je trčalo 2.000 ljudi, a ja sam bio na 58. mestu na kraju u vremenu 2:45. Došao ja, pojavio se tu, ali kad je došlo 35-og kilometra, noge ni tamo ni ovamo, hoću da stanem, ali ''mažem'', i jedan Rus pobedi me u sandalama- sa osmehom, Bora Stanković, nostalgično govori o uspesima. 


SELJAČE IZ PROGORELICE

- U atletiku sam ušao na prvenstvu srednjih škola u krosu za Kraljevo. Tad su se prsili malo Milovan Vukomanović, malo još po neki iz atletskog kluba Metalac, ali sam ih ja sve iz prve pobedio. Pričalo se posle kako ih je pobedilo ''seljače iz Progorelice''- priseća se Bora. 

Godinama kasnije to ''seljače'' je postalo zvezda.U novinskim člancima, ''Atletika'', ''Sport'', osvanuli su članci sa vestima o uspesima Bore Stankovića, Koste Kolarevića, Milovana Vukomanovića. U novinama ''Metalac'' izašli su bili i rezultati svih klupskih šampiona, kao i klupski rekord, Milovan Vukomanović je bio najbolje u klubu za 1971. godinu. 

I DALJE U KONTAKTU SA...

U kontaktu sam sa nekim atletičarima i dalje, na primer Šamu Josip iz Slovenije, Mile Ugren iz Beograda, Djordje Stanić iz Samaila. Mile Ugren trenira jednu talentovanu devojčicu Slađanu Stamenković, druga bila sada u Mrsaću.  

Bio sam sjajan sve do 1981. godine, posle toga sam imao žuticu i posle nisam mogao da se vratim na stazu kada sam se oporavio. 

Bora je i dalje aktivan, redovno trenira, a zapravo čini se nikad nije ni prekidao trčanje, nedavno je istrčao 52.Novogodišnje atletske trke u Mrsaću, pre toga i trke u Čačku, kao i Prvenstvo Srbije za veterane na kojem je osvojio dve zlatne medalje.


Njegov ujak Toplica Lukić je 2002. i 2003. godine organizovao trke ovde - u Progorelici, i to Uskršnji kros, na kojem su učestvovali atletičari iz Kraljeva i okoline.



Коментари

Постави коментар

Ostavite komentar

Популарни постови са овог блога

Trener AK Kraljevo Ana Savić na usavršavanju u Južnoj Koreji

Pet atletičara Kraljeva na Finalu Kupa Srbije u Kraljevu (FOTO)

Bogat predstojeći atletski vikend kraljevačkih atletičara